VI Szkolenie FM z mocnym sygnałem dla branży
O zarządzaniu i administracji obiektami komercyjnymi, pod egidą magazynu „Real Estate Manager”, rozmawiało blisko 100 przedstawicieli sektora profesjonalnego zarządzania budynkami. VI Ogólnopolskie Szkolenie Facility Management, które odbyło się w dniach 17–18 maja w podwarszawskim Serocku, miało również bardzo ważny akcent dla branży FM.
Odbyło się na nim bowiem pierwsze spotkanie Grupy Roboczej liderów dostawców usług typu FM. Przedstawiciele 16 firm rozmawiali wspólnie o profesjonalizowaniu i budowaniu wartości zawodu facility managera poprzez standaryzację działań w obszarze dostarczania usług oraz spójną promocję sektora. To historyczne spotkanie może się okazać przełomowe dla branży FM, która potrzebuje normalizacji w obliczu ogromnego wzrostu zainteresowania jej profesjonalnymi usługami w ostatnich latach.
Polski rynek usług FM jest wyceniany na 20 mld euro rocznie. Właściwie każda organizacja działająca w kraju i utrzymująca nieruchomości jest jej klientem. Choć z usług profesjonalnych firm korzysta zaledwie 1/3 potencjalnych zainteresowanych, to trendy mówią o tym, że branża FM rośnie w tempie 7,5% rocznie, co obrazuje, jak ważne za kilka lat mogą okazać się standaryzacja i normowanie, by outsourcowanie tego obszaru w organizacjach przebiegało w sposób zrównoważony.
Dość powiedzieć, że w krajach Europy Zachodniej zainteresowanie profesjonalnym FMem deklaruje znacząca większość rynku, a korzysta z nich blisko połowa potencjalnych klientów w takich krajach, jak Niemcy Francja, Włochy, Hiszpania, aż do ponad 60% (np. w Wielkiej Brytanii czy Holandii).
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele 16 firm, którzy są zainteresowani szerzeniem wiedzy na temat dobrodziejstw, jakie niesie za sobą profesjonalizacja usług typu Facility Management, oraz przedstawiciele organizacji branżowych: Seweryna Afanasjew, MRICS, reprezentująca polski oddział RICS, Bogdan Zasada, MRICS, z ramienia IFMA Polska, a także niezależny konsultant z rynku FM Zbigniew Mazurek. Dyskusję moderował Krzysztof Kogut, redaktor naczelny magazynu „Real Estate Manager”
Podczas dyskusji o metodach upowszechniania wiedzy o rynku FM padł pomysł, by tak cenna inicjatywa spotkania zyskała wymiar cykliczny. Organizatorzy liczą na jeszcze większy udział przedstawicieli świata FM w spotkaniach grupy, tak by każda firma miała swoich przedstawicieli w ramach projektu.
Dwudniowe szkolenie, które odbyło się w prestiżowym hotelu Narvil, to odpowiedź redakcji magazynu „Real Estate Manager” na potrzebę kształcenia w obszarze zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Stworzenie platformy do wymiany wiedzy i zdobywania nowych kompetencji umożliwia upowszechnianie dobrych praktyk i dzielenia się praktyczną wiedzą pomiędzy wszystkimi specjalistami działającymi w obszarze Facility, Property i Asset Management. To również świetna okazja do nawiązania nieformalnych relacji z ekspertami na co dzień obsługującymi największe biurowce, centra handlowe i obiekty magazynowoprzemysłowe w Polsce.
Kolejna edycja planowana jest na maj 2017 r.
W pierwszym spotkaniu Grupy Roboczej wzięli udział:
Tomasz Ruczaj- BilfingerHSG Facility Management Sp. z o.o.
Tomasz Urbanowicz- AB Facility/Grupa Kapitałowa Clar System S.A.
Dariusz Tahery- FIRST PFM Sp. z o.o.
Andrzej Kotarba- Gegenbauer Polska Sp. z o.o.
Paweł Rozpończyk- Innovative Facility Management Polska Sp. z o.o.
Krystyna Helińska- OkinFacility PL Sp. z o.o.
Artur Tomczyk- SPIE Polska Sp. z o.o.
Małgorzata Wilczek- FBSerwis S.A.
Andrzej Zalega- Przedsiębiorstwo Zarządzania Nieruchomościami Sp. z o.o.
Tomasz Pałka- Caverion Polska Sp. z o.o.
Marcin Gierdalski- OPM Sp. z o.o.
Lech Wodecki- Strabag Property and Facility Services Sp. z o.o.
Waldemar Tamborski- Dussmann Polska Sp. z o.o.
Jan Woźniak- Cofely Sp. z o.o.
Krzysztof Brzozowski- VeoliaIndustry Polska
Grażyna i Waldmer Litwiniukowie- LitwiniukProperty